پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین هلدینگ فولادی کشور برای تامین نیاز خود در بخش انرژی، به سراغ سرمایه گذاری در میادین گازی رفته است.  
کد خبر: ۶۵۶۲۷

تیتر20 - کمبود گاز در چند سال اخیر توانسته علاوه بر کاهش تولید بر میزان صادرات فولاد کشور نیز اثر گذار باشد. این در حالی است که در اختیار داشتن ذخایر گاز در کنار ذخایر فراوان سنگ آهن و نیروی انسانی، سه فاکتور اصلی و مهمی بود که چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد را ترسیم کرد. 


اما رفته رفته عدم توسعه موازی در حوزه اکتشافات، انرژی و حتی پرورش نیروی تخصصی باعث شد تا امروز صنعت فولاد با چالش های جدی همراه باشد. نگاهی به 2  سال اخیر نشان می دهد چالش انرژی توانسته میزان تولید و صادرات واحدهای تولیدکننده فولاد تحت تاثیر قرار دهد در حالی که طرح های توسعه ای بسیاری در همین چند ساله اجرا یا در دست اجرا است. 


در این بین فولاد مبارکه نیز از این کمبود ها بی نصیب نبوده در تابستان سال جاری نیز با کاهش تولید در مرداد ماه نسبت به اردیبهشت مواجه شد زیرا کمبود برق مجدد گریبان گیر فولادی ها بود. اما این مشکلات تنها به کمبود برق در تابستان ختم نمی شود بلکه با شروع فصل سرما نیز کمبود گاز می توانند فعالیت خطوط تولید را کاهش دهد. 


اما مشکل در چه جایی بیشتر می شود؟ بدون شک نوع نگاه وزارت نیرو و وزارت نفت می تواند عبور از بحران انرژی را در دو بخش برق و گاز متفاوت کند. در بحث برق با سرمایه گذاری شرکت های معدنی و صنایع معدنی ساخت نیروگاه ها در دستور کار قرار گرفت و تقریبا شرکت های بزرگ فولادی برای تامین بخشی از نیاز خود پروژه های ساخت نیروگاه را اجرا یا روی میز دارند.

 
البته با وجود همکاری و سرمایه گذاری همچنان مشکل کمبود برق خسارت زیادی را به تولید وارد می کند. در حال حاضر فولاد مبارکه قصد دارد ۳ هزار مگاوات برق تولید کند که شامل دو نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی است که بزرگترین نیروگاه متمرکز خورشیدی کشور محسوب می شود که در زیربنایی به وسعت هزار و دویست هکتار و در طول سه سال با استفاده از پیمانکاران داخلی ساخته می‌ شود و تا پایان امسال حدود ۱۰۰ مگاوات از آن به بهره‌برداری می ‌رسد.


همچنین نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه در شرق اصفهان و با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۶هزار و ۴۵۰میلیارد تومان در حال انجام است و جایگزین برای نیروگاه‌ های با راندمان پایین بوده و ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز نیز در سال صرفه ‌جویی می ‌شود. این پروژه به تنهایی ۶۰۰ مگاوات، انرژی تجدید پذیر به برق خورشیدی کشور اضافه می کند که البته با توجه مطالعات و برنامه ‌ریزی ‌های انجام شده، امکان توسعه ظرفیت این نیروگاه تا ۱۰۰۰ مگاوات نیز وجود دارد.


اما در بحث گاز کمی شرایط متفاوت است و ورود شرکت های فولادی از جمله فولاد مبارکه چندان آسان نخواهد بود. بحث ورود فولاد مبارکه به سرمایه گذاری در میادین گازی تقریبا از 2  سال قبل مطرح شد و این هلدینگ اعلام آمادگی کرد که می تواند برای توسعه میادین گازی وارد عمل شود.

 
فولاد مبارکه از دو نگاه وارد سرمایه گذاری میادین گازی می شود. اول از منظر یکی از مصرف کنندگان گاز در کشور و از منظر دوم با نگاه سهامداری و سرمایه گذاری این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. 


با چنین نگاهی می توان امیدوار بود که فولاد مبارکه بتواند بخشی از نیاز خود را با ورود به میادین گازی تامین کند. هرچند اطلاعات جزئی از این سرمایه گذاری منتشر نشده اما به گفته محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل  فولاد مبارکه در حال حاضر دو میدان گازی مشخص و مطالعات اولیه برروی آنها کلید خورده است باید دید با بهره برداری از آنها تا چه میزان مشکلات فولاد مبارکه در حوزه تامین گاز حل خواهد شد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز